Afgelopen vrijdag (28 maart 2014) rond 17:30 uur was het dan zover: 8 uur overwerken voor het goede doel. Het was de eerste keer dat ik hier aan deelnam dus het was even afwachten wat er zou gebeuren en wat me zou overkomen. Maar je tijd beschikbaar stellen voor een goed doel is natuurlijk nooit een reden om te twijfelen. En ik moet zeggen dat het me meer dan prima is bevallen.
Ik had me opgegeven als Creatief, wat zoveel betekent dat je ideeën vorm moet gaat geven. Anderen hadden zich opgegeven als Coach of, uiteraard, als Goed Doel.
Het idee van 8 uur overwerken is dat een goed doel aangeeft wat ze graag aan uitingen, problemen of kansen gerealiseerd willen zien, en dat een creatief team (vormgeving, tekst, fotografie, marketing ) hier vorm aan geeft.
Het team waar ik in kwam te zitten had als goed doel ‘Villa Ticca’: een opvangcentrum voor kinderen in Ecuador. Absoluut een fantastisch goed doel (zie http://www.villaticca.com). Wat Villa Ticca gerealiseerd wilde zien was een soort van Brand Identity voor wat hippere producten die aansprekend zijn voor een brede doelgroep, zonder dat het stempel ‘ontwikkelingswerk/hulp’ prominent aanwezig was, met een allesomvattende pay-off en logo. De reden hiervoor is simpel: mensen zijn bereid mooie/functionele producten te kopen zolang het maar niet overduidelijk is dat het voor een goed doel is (het ‘Novib’-effect). De opbrengst van de verkoop is dan voor Villa Ticca.
Na lange discussies, veel koffie, chocola en brainstorm-sessies (allemaal op zich al meer dan de moeite waard) kwamen we uiteindelijk met het label en logo ‘Ecuatof’ dat we vervolgens aan allerlei producten konden koppelden: schooltas, badlaken, T-Shirt en zelfs pleisters.
De pay-off, of eigenlijk het woord waarmee we telkens een nieuwe pay-off bedachtten, was ‘evenaar’ (omdat de landsnaam Ecuador ontleed is aan het woord Equator wat dan weer ‘evenaar’ betekent). Zo krijg je kreten als ‘Evenaar school’, ‘Kijk evenaar mij’, ‘Evenaar het strand’ of ‘Evenaar, maar even maar’ (voor de pleisters, haha). De productie van die artikelen zou dan vervolgens in Ecuador plaatsvinden, zodat de lokale producenten er ook beter van worden. Een win-win situatie dus eigenlijk. Het leuke is overigens ook, dat de vertegenwoordigers van het goede doel de hele avond niet mogen zien of horen wat je bedacht hebt.
Aan het einde van de avond (nacht), rond 02:00 uur, werden de afzonderlijke ideeën gepresenteerd aan de goede doelen. En ik moet zeggen dat de mensen van Villa Ticca meer dan aangenaam verrast waren door wat wij als team hadden ontwikkeld, en ze zagen absoluut potentie in het idee, dus daar ga je zeker nog meer van horen.
Al met al een zeer geslaagde avond/nacht waar ik met veel plezier op terugkijk, en een initiatief waar ik volgend jaar zeker weer aan mee ga doen.