Springfish Website
Zoals gezegd is Springfish een uiterst tevreden klant waar ik met heel veel plezier voor werk.
Echter, een nieuwe vormgeving voor de website, hoe spannend dat ook klinkt, betekent wel dat je rekening moet houden met reeds bestaande inhoud die niet zomaar overboord gegooid mag worden. Een uitdaging. Want je wilt, behalve de vormgeving, het liefst eigenlijk ook de hele structuur van de site opnieuw vormgeven.
Nou, die vrijheid kreeg ik, als ik de huidige content maar op een logische manier terug liet komen.
Het enige houvast dat ik meekreeg waren de door Springfish geformuleerde '5 stappen om tot een sterk merk te komen'.
Al vrij snel werd duidelijk dat die 5 stappen op de een of andere manier op de homepage duidelijk naar voren moesten komen. De 5 stappen moesten als het ware de hoofdnavigatie vormen om tot o.a. de visie en de verschillende cases te komen. Elke afzonderlijke stap een eigen visie en daaraan gekoppelde cases. Ofwel, elke stap kan afzonderlijk bekeken en behandeld worden.
Als klant van Springfish hoef je namelijk niet noodzakelijkerwijs elke stap van begin tot eind te doorlopen om tot een goed merk te komen. Je mag en kan vanaf elke willekeurige stap instappen. Dit geeft meteen ook de kracht en flexibiliteit van Springfish aan. Want als je als organisatie al (intern) veel tijd en energie hebt gestoken in bijvoorbeeld de bewustwording en toepassing van je merk bij medewerkers en/of klanten, dan kan een volgende stap het organiseren van een congres zijn waar je wel wat inzet en ideeën van een extern bureau bij kunt gebruiken.
Omdat elke stap van de 5 dus een eigen invulling moest krijgen, heb ik eerst gekeken hoe die stappen in beeld gebracht kunnen worden, zonder me te verliezen in een standaard vormgeving van een homepage. Het resultaat is een wandeling geworden waarbij alle 5 stappen aangedaan kunnen worden, maar je kunt de wandeling vanaf elke stap starten.
Dit leverde een homepage op die een wel erg ongebruikelijke maar tegelijkertijd toch erg logische navigatie oplevert.
Vanuit elke stap kom je op een deel van de website die enerzijds de mogelijkheden van de betreffende stap onderschrijft, maar tegelijkertijd ook laat zien hoe die stap bij eerdere klanten is verwezenlijkt met heldere specifieke cases. En bij elk van die cases wordt met iconen aangegeven welke expertises Springfish heeft ingezet om die bewuste stap tot een succes te maken.
Die expertises zijn dan ook een verrijking op de manier waarop cases gepresenteerd werden op de vorige website, en kunnen in een latere fase gebruikt worden om te zoeken binnen de beschikbare cases.
Ik ben meer dan tevreden over het eindresultaat; veel navigatiemogelijkheden, veel ruimte op de pagina's, veel kleur en (vooral) veel beeld. Precies wat je van een communicatiebureau mag verwachten.
Springfish wens ik veel succes met de vernieuwde website.