User Interface CMS Manager
Traditioneel worden dergelijke systemen vanuit het perspectief van een techneut of programmeur ontwikkeld waarbij vaak de metafoor van Microsoft Outlook of een ontwikkelomgeving zoals Eclipse of Visual Studio gehanteerd wordt. Maar deze methode is sterk achterhaald en sluit niet meer aan bij hoe de eindgebruiker een dergelijke applicatie wil gebruiken.
Van wezenlijk belang is het daarom heel goed te kijken naar de User Experience (UX) en dit te vertalen naar een degelijk Interaction Design.
Taakgericht werken
Het uitgangspunt voor de nieuwe user interface was taakgericht werken. Door het aanbieden van een taakgerichte omgeving vanuit een “gepersonaliseerd” dashboard wordt de hoeveelheid informatie die initieel over een gebruiker wordt uitgestort beperkt tot alleen dat wat hij of zij mag of moet doen.
Voor de verschillende taken die vanuit het dashboard uitgevoerd moeten kunnen worden vorm te geven, zijn er tal van Use Cases gemaakt op basis van specifieke Persona's (redacteur, contentbeheerder, asset manager etc.).
Op basis van een flink aantal brainstorm-sessies is er uiteindelijk een stijl gekozen waar vanuit de nieuwe manager opgebouwd is.
Om de doorloop van een dergelijk groot project goed te kunnen blijven beheersen, is er gekozen voor een Agile Scrum methodiek waar alle betrokkenen in sprints van één of twee weken een bepaald gedeelte binnen de nieuwe manager moesten vorm geven. Door het toepassen van deze methode, kunnen zaken zoals de Graphical User Interface of iconen die er op 'papier' erg fraai uitzien maar in de praktijk op grote (programmeer-technische) problemen stuiten, snel aangepast worden zonder afbreuk te doen aan de eerder gestelde vormtechnische richtlijnen.
Na een aantal zeer succesvolle tests met eindgebruikers, is een eerste versie van deze nieuwe manager sinds maart dit jaar operationeel.
Het resultaat is een omgeving voor eindgebruikers die, zeker in de wereld van Content Management systemen, redelijk uniek en vooruitstrevend genoemd mag worden.