Mind Your Hair huisstijl
Van die vier maanden is zeker de helft gaan zitten in het ontwerpen en verfijnen van de huisstijl. Zodra die stond, waren de overige uitingen een logisch vervolg hiervan met als absolute toppers de advertenties en de posters. Hier was het vooral belangrijk om Mind Your Hair als nieuw 'merk' te positioneren, waarbij het logo, de kleur en de typografie een prominente rol hebben gekregen.
Uitgangspunten
De kernwaarden voor Mind Your Hair zijn:
- Stijlvol chique
- Kwaliteit
- Professioneel
- Eigenzinnig
De filosofie van de salon is niet alleen hoge kwaliteit leveren en persoonlijke aandacht geven aan elke klant, maar ook waarde hechten aan een goed verzorgd uiterlijk waar het kapsel een absoluut onderdeel van uitmaakt. Vandaar de voor de salon gekozen naam 'Mind Your Hair'.
De salon richt zich, qua doelgroep, op het hogere segment; twee-verdieners in de leeftijdscategorie 35+.
Logo
Het logo is een combinatie van de letters M(ind) Y(our) H(air), een monogram eigenlijk, en is in abstracte zin zelfs te zien als een bos haar dat wordt samengebonden tot een paardenstaart. Naast dit logo is er ook een typogram ontworpen waarin de naam voluit geschreven wordt.
Beide vormen worden zowel afzonderlijk als gecombineerd gebruikt.
Het kleurgebruik en de typografie zijn geïnspireerd op de posters en advertenties uit de jaren twintig, zo refereert de subtiele schaduw-werking in het monogram direct aan het werk van Cassandre.
Deze uitgesproken stijl, vandaar de keuze, is vertaald naar een beeld- en vormtaal van nu waarmee Mind Your Hair een geheel eigen gezicht heeft gekregen en waarmee ze zich duidelijk kan profileren en onderscheiden van andere salons.
Opmerkelijk is het lettertype dat naast het logo (monogram en typogram) ook alle andere uitingen die typerende 'look & feel' geeft aan Mind Your Hair.
Om de geheel eigen vormtaal ook tot uiting te laten komen in soberder reproductie technieken is ook een één-kleur variant van het logo ontworpen. Die zie je o.a. terug in de raamdecoratie van de salon.
Primaire huisstijl
De vaste onderdelen van de huisstijl (visitekaartje annex afspraakkaartje, brief- en vervolgpapier, enveloppe) zijn bewust 'eenvoudig' gehouden, omdat dit niet de uitingen zijn waar de salon zich prominent mee profileert. Toch vind je ook hier die eigenzinnige combinatie van vorm en typografie terug, waarbij er een grafische kwinkslag in het brief- en vervolgpapier is neergezet: beiden vormen alleen gezamenlijk (en naast elkaar) het logo van Mind Your Hair.
Drukwerk
Naast het reguliere huisstijldrukwerk, heeft Woohoo Design ook de advertenties voor Mind Your Hair ontworpen. Het doel van de advertenties was tweeledig. Enerzijds natuurlijk naamsbekendheid genereren, maar anderzijds de inwoners van Barendrecht laten weten dat wat eens Hairmaxx Barendrecht was, nu Mind Your Hair is geworden. Hiervoor zijn twee advertenties ontwikkeld met de korte maar duidelijke tekst 'Zelfde gezicht nieuwe naam'. De subtekst bij de eerste advertentie is 'Hairmaxx Barendrecht wordt Mind Your Hair' en bij de tweede 'Hairmaxx Barendrecht is nu Mind Your Hair'.
Hierna volgen nog drie advertenties waar de referentie aan Hairmaxx Barendrecht volledig achterwege wordt gelaten. De opmaak van deze advertenties (die de komende maanden moeten verschijnen) is gelijk aan die van de buitenposters, het meest in het oog springende drukwerk voor Mind Your Hair. Ook hier weer weinig tekst en veel tot de verbeelding sprekend fotomateriaal.
Website
Buiten de uitingen in en buiten de salon is dit een van de belangrijkste uitingen van Mind Your Hair. Niet voor niets is de website dan ook al 'live' gegaan nadat de eerste advertentie (2e helft september 2013) geplaatst werd.
De vormgeving van de website is een logische doorvertaling van de huisstijl van Mind Your Hair. Veel kleur, spetterende fotografie en ook hier het eigenzinnige lettertype.
Naast de presentatie van het team is er ook veel aandacht voor de professionele producten die in de salon gevoerd worden.
En uiteraard de focus op de nieuwsbrief waar men zich op kan abonneren en waarin Mind Your Hair veel speciale acties en promoties gaat aankondigen.
Ook is er de mogelijkheid om via de website online een afspraak te boeken. Later dit jaar komt er zelfs de mogelijkheid om dit met een eigen Mind Your Hair App (iOS en Android) te doen.
De eigenaar van Mind Your Hair is in 2024 met pensioen gegaan, dus de website is niet meer online.


